بایگانی ماهیانه: نوامبر 2015

عجیب‌ترین سوالات استخدامی شرکت‌های بزرگ

questionsپیوستن به شرکت‌های بزرگ به معنای آزمون ورودی سخت‌تری نیز است، اما این شرکت‌ها گاهی اوقات سوالات عجیبی را از افراد پرسیده‌اند که شاید ریشه روان‌شناختی داشته باشد.

به گزارش آلامتو به نقل از فرادید، حقوق بالا، مزایای جانبی فوق‌العاده، امکان پیشرفت و رضایت شغلی بالا را باید در شرکت‌های بزرگ جویا شد. با این حال، عبور از سد مصاحبه استخدامیِ این شرکت‌ها به هیچ وجه کار آسانی نیست.

البته شاید شما هم کمی به کارکنان این شرکت‌ها حسادت کرده باشید، اما بهتر است به برخی از سوالاتی که آن‌ها مجبور شده‌اند جواب دهند نگاهی بیندازید؛ شاید تجدید نظر کردید!

فراموش نکنید که ما به سختی توانستیم این سوالات را جمع‌آوری کنیم. چندین نفر تجربه‌ی مصاحبه‌ی خود با شرکت‌های بزرگ را به پایگاه گلاسدور ارسال کرده بودند و ما مجبور شدیم صدها مورد را بخوانیم تا بتوانیم سوالات عجیب را از میان آن‌ها استخراج کنیم.

اگر روزی تصمیم گرفتید که برای یافتن شغل به یکی از این شرکت‌ها مراجعه کنید، فراموش نکنید که باید سخت فکر کنید.

گوگل: اگر قرار باشد تا آخر عمرتان وارد یک اتاق شوید و هر بار فقط یک موسیقی خاص برای شما تکرار شود، آن موسیقی چه خواهد بود؟

فیسبوک: مک دونالد در طول یک سال چه تعداد ساندویچ «بیگ مک» در ایالات متحده می‌فروشد؟

بوئینگ: نظر شما راجع به لامپ گدازه‌‎ای چیست؟ در مورد دیلبرت (شخصیت کارتونی) چطور؟

گوگل: یک شهر را انتخاب کن و حدس بزن که چه تعداد تنظیم کننده‌ی پیانو در این شهر وجود دارد؟

فیسبوک: اگر قرار باشد تمام شیشه‌های خانه‌های شهر سیاتل را بشویی، چقدر پول می‌گیری؟

اپل: چه تعداد نوزاد در روز متولد می‌شوند؟

هِس: رنگ مورد علاقه‌ات چه رنگی است؟

اپل: اگر همین حالا با بهترین دوستت صحبت می‌کردم و از او می‌خواستم یک مورد که تو در آن ضعف داری و نیاز به تمرین بیشتر داری را بگوید، آن یک مورد چه چیزی بود؟

گوگل: اگر تو را با یک جمله به خاطر بسپارند، آن یک جمله چه خواهد بود؟

اینتل، برای نابینایان، یک قفسه مخصوص ادویه طراحی کن.

سلژن (یک شرکت بیوتکنولوژی آمریکایی که تولید کننده دارو برای درمان سرطان و اختلالات التهابی است): برایم یک داستان تعریف کن.

مایکروسافت: اگر بین دو نیروی فوق‌العاده – نامرئی شدن و پرواز کردن – می‌توانستی یکی را انتخاب کنی، کدام را انتخاب می‌کردی؟

شرکت پزشکی سن جود: چرا در مجراهای شهری شبکه فاضلاب (منهول) گرد است؟

مستر کارد: اگر یکی از کارکنان شرکتتان پیش شما بیاید و به خاطر بوی بد بدن همکارش به شما گلایه کند، چه کار خواهید کرد؟

شرکت سیسکو سیستمز (شرکت آمریکایی تولیدکننده تجهیزات شبکه): تو شبیه چه نوع درختی هستی؟

بایوژن: در کودکی چه شکلی بودی؟

مدترونیک (شرکت تجهیزات پزشکی): به نظرت چه چیزی تو را نسبت به این شغل متنفر می‌کند؟

۱۷ سخن الهام بخش از جف بزوس

جف بزوس موسس آمازون، یکی از ثروتمندترین افراد آمریکا به شمار می‌رود؛ او با بهره‌گیری از اصول خاص و هوش خود به جایگاه فعلی رسیده است. در ادامه ۱۷ سخن الهام بخش از او برای شما آورده شده است که نشان می‌دهد او چگونه در طی ۲۰ سال گذشته، آمازون را به یک کمپانی ۲۰۰ میلیارد دلاری تبدیل کرده است.
فروشگاه آنلاین آمازون ۲۰ ساله شد. وقتی به گذشته‌ی این کمپانی نگاهی می‌اندازیم، می‌بینیم که شرکت آمازون که امروزه همه نوع کالا و خدماتی را به فروش می‌رساند در اواسط دهه‌ی ۱۹۹۰ به عنوان یک فروشگاه آنلاین کتاب، کار خود را شروع کرده است. جف بزوس موسس و مدیرعامل آمازون، با هوش بالا و شم اقتصادی وصف ناپذیر خود توانست شرکتی را پایه‌گذاری کند که اکنون سرمایه‌ی آن بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در ادامه تعدادی از سخنان الهام‌بخش او  گردآوری شده است که نشان‌دهنده‌ی نبوغ و هوش سرشار او است. با زومیت همراه باشید.

۱. در مورد رضایت‌مندی از خود: “یک شرکت نباید عادت کند که همواره در اوج باشد؛ زیرا درخشش و در اوج بودن، همیشگی نیست.”

۲. ابتکار و نوآوری: “وقتی مجبور باشید از کمترین چیزها بیشترین استفاده را ببرید، اینجاست که نوآوری و ابتکار خودش را نشان می‌دهد. برای رهایی از یک جعبه‌ی تنگ و تاریک، تنها راهی که وجود دارد این است که ابتکار عمل نشان دهی و راهی به سوی بیرون پیدا کنی.”

۳. پیشرفت: “اگر تمام توجه‌ خود را به رقبای خود معطوف کنید، در این صورت باید بنشینید و منتظر بمانید تا اینکه رقبای شما یک حرکتی بکنند؛ اما توجه به نیازهای مشتریان و مشتری‌مداری باعث می‌شود که همواره پیشرو باشید.”

jef2

۴. ارزش‌هایی که باید در شرکت خود ایجاد نمایید: “بخشی از این ارزش‌ها در طول مسیرتان مشخص می‌شوند. درس‌ها و تجربیاتی که در طی فعالیت حرفه‌ای خود کسب می‌کنید، ارزش‌های شرکت شما را تعیین می‌نماید.”

۵. ایده‌های نو: “گاهی اوقات خوش اقبالی باعث می‌شود که افراد به طور غیر منتظره ایده‌های بکر و نویی را کشف نمایند.”

۶. در مورد منتقدانتان: “اگر نمی‌خواهید مورد انتقاد قرار بگیرید محض رضای خدا، دست به هیچ کار جدیدی نزنید و همچنان به روال گذشته، کارهای خود را انجام دهید.”

۷. در مورد انگیزش: “من قویا معتقدم که نمایندگی‌های یک شرکت نتایج بهتری را بدست می‌آورند. آنها اهمیت بیشتری به کارشان می‌دهند. کاری که آنها انجام می‌دهند صرفا انجام یک وظیفه نیست. در این مورد باید کسب و کاری وجود داشته باشد و این کسب و کار باید معقول و منطقی باشد؛ اما این تنها دلیلی نیست که باعث می‌شود آنها کارشان را خوب انجام بدهند؛ زیرا اهداف و دلایل خاصی به آنها انگیزه می‌دهد تا کارشان را به خوبی انجام دهند.”

۸.انتخاب دوست: “زندگی کوتاه‌تر از آن است که صرف کسانی شود که هیچ تدبیر و درایتی ندارند.”

۹. در مورد اخلاقیات: “چیزی که من را خیلی ناراحت می‌کند این است که وقتی از کنار بانکی عبور می‌کنم تبلیغاتی را ببینم که با استفاده از آن سعی می‌کنند مردم را متقاعد نمایند تا برای هزینه‌های غیر ضروری، خانه‌شان را در رهن بانک قرار دهند و وام بگیرند. این یک ترفند شیطانی است.”

۱۰. استراتژی: “ما سه ایده‌ی بزرگ در آمازون داشته‌ایم که بعد از گذشت دو دهه همچنان به آن ایده‌ها وفادار مانده‌ایم. این ایده‌های بزرگ دلیل موفقیت ما بوده‌اند؛ مشتری مداری، نوآوری و شکیبایی.”

۱۱. رشد و ترقی: “هر کسب و کاری باید همیشه جوان باقی بماند. اگر شما پا به پای نیازهای مشتری پیش بروید مانند وول ورث موفق خواهید بود.”

۱۲.نقطه‌ی اتکا: “اگر سرسخت و سمج نباشید کارها را خیلی زود و در مرحله‌ی آزمایش و تجربه‌اندوزی رها خواهید کرد و اگر فرد انعطاف‌پذیری نباشید در مواجهه با مشکلات، سر خود را به دیوار خواهید کوبید و نخواهید دید که چه راه حل‌های متفاوتی برای حل مشکلتان وجود دارد.”

۱۳. بازاریابی: “در گذشته ۳۰ درصد از زمان خود را صرف این می‌کردید که کالا و خدماتی درجه یک و بی نظیر را به مشتری ارائه کنید و ۷۰ درصد از زمان‌تان را صرف تبلیغات آن می‌کردید؛ اما در دنیای امروز، باید دقیقا برعکس عمل کنید.”

۱۴. قیمت‌گذاری: “دو نوع شرکت وجود دارد. آن‌هایی که تلاش می‌کنند تا هزینه‌ی بیشتری را از مشتری مطالبه کنند و آن‌هایی که تلاش می‌کنند هزینه‌ی کمتری را مطالبه نمایند. آمازون شرکتی است که در گروه دوم قرار می‌گیرد.”

۱۵. قدرت و اختیار دادن به گروه کاری: “زمانی که گروه کاری من بخواهد کاری را انجام دهد، به آن ها ” نه” نخواهم گفت. اما اگر گروه کاری من نخواهد یک کاری را انجام دهد ممکن است که خواست آن ها را بپذیرم. وقتی چندین راه برای رسیدن به توافق وجود داشته باشد شما می‌توانید ریسک‌پذیری گروه‌تان را بالا ببرید.”

۱۶. جلب کردن توجه مشتری: “ممکن است بهترین تکنولوژی را در اختیار داشته باشید و شاید بهترین نمونه از کسب و کار را داشته باشید؛ اما اگر روایت و بیان درستی از برند خود نداشته باشید، هیچ فرقی با بقیه نخواهید داشت و توجهی را جلب نخواهید کرد.”

۱۷. انتخاب سود اندک: “کم کردن ما به التفاوت هزینه‌های تولید و قیمت فروش، عاملی بوده که باعث شده است فرصت‌های زیادی پیش روی آمازون قرار بگیرد.”